Rola czytania w edukacji dziecka

Rodzice zdają sobie coraz częściej sprawę z wagi edukacji swojego dziecka. Starają się, aby dziecko od najmłodszych lat prawidłowo się rozwijało, nie miało problemów w szkole, skończyło dobre studia, które ułatwiają karierę zawodową. Podejmują w związku z tym wiele działań, na przykład posyłając na zajęcia dodatkowe, płacąc za korepetycję. To oczywiście słuszna droga, ale być może warto zacząć od czegoś zdecydowanie prostszego, a na pewno skutecznego. Chodzi o czytanie. Różne organizacje społeczne prowadzą kampanię, w których podkreślają rolę czytania w edukacji dziecka. Czytać trzeba od najwcześniejszych lat. Dziecko poszerza wtedy swoje słownictwo, uczy się nowych słów, konstrukcji zdaniowych. Rozwija się u niego empatia. Dawniej ludzie poszukiwali w książkach informacji. Dzisiaj literatura oczywiście spełnia ową rolę informacyjną, ale równie skutecznie, a na pewno szybciej, czynią to inne media. Ludzie jednak sięgają po książki i tej czynności uczą swoje dzieci. Czytanie książek rozwija w dzieciach tak bardzo potrzebne im kompetencje. Wzbogacają poprzez czytanie słownictwo i dzięki temu w sprawniejszy sposób potrafi się wypowiadać i wyrażać swoje myśli. W ten sposób poprawiają i budują swoje społeczne relacje. Współczesne dzieci, narażone na wielorakie bodźce są czasami poddenerwowane, nie potrafią się skoncentrować na jednej czynności, a przez to na przykład nie mogą się zrelaksować. Czytanie daje dziecku tak potrzebny wypoczynek i relaks. Przenosząc się w świat wyobraźni odpoczywają od komputera, internetu, hałasu. Książka daje dziecku tak bardzo upragnioną ciszę, w której jest razem ze swoimi myślami, emocjami, wrażeniami. Czytanie wymaga od dziecka cierpliwości i pewnego wysiłku. Nagroda na podjęcie tego wysiłku jest odsunięta w czasie. To pomaga kształtować inteligencję emocjonalną. Rodzice, którzy zachęcają dzieci do czytania są mądrymi wychowawcami kształtującymi postawę refleksji nad tym, co się robi. Bardzo ważne jest w tym procesie również kształtowanie koncentracji. Psycholodzy biją na alarm, że nasze dzieci nie potrafią dłużej się skupić na konkretnym działaniu. To powoduje poważne trudności w nauce, bo tam trzeba skupić się na danej czynności, skupić uwagę. Współczesne dzieci mają z tym problem poprzez nadmiar bodźców, z którymi się spotykają. Czytanie uspokaja, wycisza, zmusza do pozytywnego zatrzymania się i refleksji. Owa koncentracja jest niezbędna w rozwoju intelektualnym. Współczesna literatura dla dzieci jest znakomita. Nie tylko opowiada o pewnych historia, ale uczy, zaspokaja potrzeby emocjonalne dziecka. Bardzo często treść książki jest pretekstem do bardzo poważnych i mądrych rozmów rodzica z dzieckiem. Nie ukrywajmy, osoby dorosłe nie zawsze potrafią rozmawiać o sprawach trudnych, nie wiedzą jak zacząć dany temat. Historie książkowe mogą być punktem wyjścia do poważnych rozważań. Dzięki temu można z dzieckiem nawiązać niepowtarzalną więź, rozmawiać jak z poważnym partnerem, bez pouczania i moralizowania, posłuchać, co dziecko ma do powiedzenia, potraktować je poważnie i z szacunkiem. Zachęcając dzieci do czytania pamiętajmy, by nigdy nie traktować tej czynności jako kary dyscyplinującej. Czytanie ma się kojarzyć z przyjemnością, oddechem, świętem. Jeśli dziecko usłyszy, że za karę będzie musiało przeczytać książkę, nie będzie tej czynności kojarzyło pozytywnie. Za sukces trzeba uważać każdy moment, kiedy dziecko samodzielnie sięgnie po książkę: przeczyta kilka stron, obejrzy ilustrację, zada pytanie dotyczące książki. To taki mały sukces, który już niedługo może zaprocentować. Czytanie to naprawdę fascynująca przygoda. Pozwólmy, by nasze dzieci udały się w nią razem z nami.

Dodaj komentarz