„Kamienie milowe” w pierwszym roku rozwoju dziecka

thumb31_9209312Powitanie noworodka na świecie to zawsze chwila piękna i pełna wzruszenia. 9-miesięczne oczekiwanie na maluszka, skrupulatna obserwacja i kontrola ciąży przygotowują przyszłą mamę na moment, w którym będzie mogła wziąć swoją pociechę w ramiona. Zwieńczenie ciąży i koniec oczekiwania stanowią jednak także nowy początek – początek życia dziecka poza brzuszkiem mamy, w świecie zewnętrznym, który początkowo wydaje się być miejscem mniej komfortowym i bardziej niebezpiecznym, ale przede wszystkim zupełnie innym. Noworodek jednak stosunkowo szybko dostosowuje się i adaptuje do nowych warunków, do nich został bowiem przez naturę stworzony i przystosowany. Okazuje się natomiast, że więcej stresu nierzadko przeżywają mamy, które bacznie obserwując poczynania swoich niemowląt, niepokoją się już nawet nieznacznymi odchyleniami od przyjętych norm, porównując swoją pociechę do dzieci znajomych lub też zapominając, że każdy ludzki organizm jest zupełnie inny, charakteryzuje go odmienne tempo nabywania nowych umiejętności i należy na niego patrzeć indywidualnie.

Określenie „kamienie milowe” w rozwoju malucha oznacza momenty, w których wykształca on zasadniczo nowe funkcje, uczy się nieznanych dotąd czynności, zachowań. Uznaje się, że dane umiejętności powinny się pojawiać w miesiącach życia dziecka określonych przez grono naukowców, w tym oczywiście lekarzy. Ku własnemu uspokojeniu, trzeba jednak pamiętać, że nieznaczne odchylenia w większości przypadków nie mają nic wspólnego z patologią rozwoju, a są zupełnie fizjologiczne, z racji naturalnych uwarunkowań niemowlęcia.

Poniżej przedstawiamy więc listę czynności, które powinno opanować dziecko w ciągu pierwszych 12 miesięcy swojego życia. Lista ma charakter orientacyjny. Jakiekolwiek wątpliwości należy zgłaszać pediatrze.

Noworodek (o-28 dni): charakterystyczna zgięciowa pozycja ciała, dodatnie odruchy (Moro, Babińskiego, podparcia, chwytny, szukania i ssania), odwracanie główki w kierunku bodźców wzrokowych, płacz w momencie, w którym płaczą inne niemowlęta.

2 miesiąc życia: w leżeniu na brzuszku unosi główkę, wydaje nieartykułowane dźwięki, próbuje utrzymać grzechotkę w rączce.

4 miesiąc życia: w leżeniu na brzuszku unosi symetrycznie klatkę piersiową, podpiera się ramionami, grucha, wyciąga rączki po grzechotkę i utrzymuje ją, przewiduje czynności wykonywane o stałej porze, poprzez mimikę komunikuje swoje emocje.

6 miesiąc życia: zanik prymitywnych odruchów, niemowlę siedzi (często jeszcze z podparciem lub opierając się rączkami), wykształca zdolność utrzymywania przedmiotów obiema rączkami, preferuje osoby znane, reaguje radością na radość, śmieje się.

9 miesiąc życia: siedzi stabilnie, przekręca się w obie strony, reaguje przerwaniem czynności na słowo „nie”, przywiązanie do opiekuna silnie rozwinięte.

12 miesiąc życia: siada, raczkuje, podciąga się do pozycji stojącej, z pomocą opiekuna stawia pierwsze kroki, reaguje na swoje imię, rozumie polecenia, naśladuje gesty.