Dlaczego komfort termiczny jest ważny dla zdrowego snu i jak go sobie zapewnić?

Komfort termiczny jest bardzo ważny zarówno dla wygodnego zasypiania, jak i zdrowego snu. Jeśli chodzi o to pierwsze, nikomu nie trzeba tłumaczyć, iż zarówno zbyt wysoka, jak i zbyt niska temperatura sprawia, że zdenerwowani wiercimy się w łóżku, nie mogąc zrelaksować się wystarczająco, by zasnąć. Natomiast co do tej drugiej kwestii, nieodpowiednia temperatura wpływa na jakość snu na wiele sposobów, które zostaną opisane poniżej. Z tego artykułu będzie można się dowiedzieć sporo zarówno o sposobie, w jaki komfort termiczny oddziałuje na jakość snu, jak i sposobach, by ten aspekt jak najlepiej kontrolować.

 

Znaczenie komfortu termicznego dla zdrowego snu

 

Dlaczego komfort termiczny jest tak ważny dla zdrowego snu? Otóż w trakcie fazy snu REM ciało przestaje się pocić, przez co nie jest w stanie obniżyć temperatury. Oznacza to, że gdy jest nam za gorąco, faza REM zostaje o wiele skrócona, a razem z nią nasz zasłużony wypoczynek, ponieważ niewydalające potu ciało nie może wytrzymać tak wysokiej temperatury.

 

Faza REM to jednak tylko krótki fragment snu, a zachowanie komfortu termicznego wpływa również na trwającą dłużej i bardzo ważną z perspektywy jakości wypoczynku fazę snu głębokiego. Jeżeli ciało ma w jej trakcie stałą temperaturę, zdecydowanie zwiększa się jej długość. Jak więc widać, komfort termiczny nie przestaje być ważny w momencie, gdy udaje nam się zasnąć!

 

Nowoczesny materac i odpowiednia temperatura w sypialni

Skoro już wiemy, dlaczego należy komfort termiczny jest tak ważny dla zdrowego snu, warto poznać sposoby pozwalające na jego osiągnięcie! Jednym z nich jest zaopatrzenie się w materac termiczny, który posiada właściwości, dzięki którym jest w stanie dostosować się do temperatury ciała spoczywającej na nim osoby. Dzięki temu w trakcie snu nie dochodzi do wahań temperatury ciała.

 

Jeżeli jednak nie możemy pozwolić sobie na nowoczesny materac, możemy pomóc sobie poprzez zachowywanie właściwej temperatury w sypialni: powinna być ona w granicach 18-20 stopni Celsjusza. Wiele osób kusi możliwość spania w wyższej temperaturze, ale jest to błąd ze względu na wspomniany już wyżej brak pocenia się podczas fazy REM, kiedy to zbyt wysoka temperatura może nam gwałtownie przerwać sen. Jeżeli w pomieszczeniu będzie zbyt gorąco, ryzykujemy również rozkopywanie się nogami podczas snu, przez co odsłaniamy je i narażamy się na reumatyzm. Dlatego trzeba koniecznie znaleźć złoty środek!

Dobrze dobrana pościel i strój do spania

 

Kwestią, o której warto pamiętać jest również odpowiedni dobór odzieży do spania. Warto zwrócić uwagę, by nawet ciepłe, zimowe piżamy czy koszule nocne były wykonane z „oddychających” materiałów, takich jak wełna, bawełna czy wiskoza. Dzięki temu łatwiej będzie nam zasypiać, bo nie będziemy się ani marznąć, ani nadmiernie pocić, a w nocy nie wybudzi nas zbyt wysoka temperatura.

 

Podobnymi kryteriami powinniśmy kierować się przy doborze pościeli. Ważne jest także, by posiadać jej więcej niż jeden zestaw. Pościel dostosowana do pory roku pozwoli nam zapewnić sobie komfort termiczny zarówno zimą, jak i latem, ułatwiając nam uzyskanie zdrowego snu niezależnie od warunków pogodowych.

 

W przygotowaniu artykułu pomogła strona coemi.pl.

Dodaj komentarz